Optimisasi Jumlah Produksi dalam Memperoleh Keuntungan Maksimal Pada Penjualan Dompet dan Tas Jimshoney “NAYA Online Shopping”

Authors

  • Rochmat Umar Universitas Bhayangkara Jakarta Raya

DOI:

https://doi.org/10.31599/jies.v1i1.163

Keywords:

Linear programming, Operations of graphical method operations, LINGO software, sensitivity test

Abstract

ABSTRACT

Linear programming is one of the most widely used operational research techniques in practice and is known for being easy to understand. The method in solving linear programming in "Naya Online Shopping" is by the graphical method and compared with LINGO software. The purpose of the completion of linear programming is to optimize the amount of production in obtaining maximum profits. And an optimal solution is obtained, namely a maximum profit of IDR 1,750,000. with 50 bags of "ting-ting bags" to be purchased from agents and many "crown wallets" to be purchased from agents of 100 pieces. From the maximum capacity of the shelter 150 pieces can be maximized by purchasing as many as 50 bags and purchasing 100 pieces of wallet. From the sensitivity test, it can be concluded that each capital increase or reduction of IDR 750,000 will result in a gain or loss of IDR 12,500. Completion of linear programming with research into the operation of graphical methods and LINGO software obtained the same value.

Keywords: Linear programming, Operations of graphical method operations, LINGO software, sensitivity test

ABSTRAK

Linear progamming adalah salah satu teknik riset operasi yang paling banyak dipergunakan dalam praktik dan dikenal karena mudah dipahami. Metode dalam penyelesaian linear progamming pada “Naya Online Shopping” yaitu dengan metode grafik dan dibandingkan dengan software LINGO. Tujuan dari penyelesaian linear progamming ini adalah untuk mengoptimalkan jumlah produksi dalam memperoleh keuntungan maksimal. Dan didapatkan solusi optimal yaitu keuntungan maksimum sebesar Rp1.750.000, dengan banyaknya tas “ting-ting bag” yang akan dibeli dari agen sebanyak 50 buah dan banyaknya dompet “crown wallet” yang akan dibeli dari agen sebanyak 100 buah. Dari kapasitas maksimal penampungan 150 buah dapat dimaksimalkan dengan pembelian tas sebanyak 50 buah dan pembelian dompet 100 buah. Dari uji sensitivitas dihasilkan bahwa setiap penambahan atau pengurangan modal sebesar Rp750.000, maka akan didapatkan keuntungan atau kerugian sebesar Rp12.500,. Penyelesaian linear progamming dengan riset operasi metode grafik dan software LINGO didapatkan hasil yang sama nilainya.

Kata Kunci: Linear progamming, Riset operasi, Software LINGO, Optimasi, Pemodelan Matematik.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-06-23

Issue

Section

Articles