Is Scientific Learning Better Than Conventional Learning on Creativity and Student Learning Outcomes?

Authors

  • Albadi Sinulingga Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Sabaruddin Yunis Bangun Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Wicaksono Wicaksono Universitas Negeri Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31599/r44ysd71

Keywords:

Learning, Creativity, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to identify and describe the Comparison of the Effects of Scientific and Conventional Learning on the Creativity and Learning Outcomes of Physical Education Students in Class XI SMA in Kota Kisaran, Kab. Asahan T.A 2017/2018. This study was an experiment using test instrument techniques for learning outcomes and questionnaires for creativity, with the ANOVA 2 x 2 research design. A total of 138 students were sampled using cluster random sampling sampling technique. Before carrying out a two-way analysis of variance at a significance level of α of 0.05, first perform the analysis requirements, namely the normality and homogeneity tests, followed by the Scheffe test at a significance level of α = 0.05. Research results indicate that the process of applying scientific learning is better in achieving physical education learning outcomes compared to the application of conventional learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bagiasa, I. K. (2016). Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatan Hasil belajar Kebugaran Jasmani Pada Siswa

Kelas VIII A1 SMP Negeri 3 Sawan. JEPUN: Jurnal Pendidikan Universitas Dhyana Pura, 1(2), 159–171.

Cahyadi, A., Hendryadi, Widyastuti, S., Mufidah, V . N., & Achmadi. (2021). Emergency remote teaching evaluation of the higher education in Indonesia. Heliyon, 7(8), e07788. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.20 21.e07788

Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 2(1), 44. https://doi.org/10.26858/pembelaja r.v2i1.5442

Fadilah. (2014). Implementasi Kurikulum 20113 Dalam Pembelajaran SD/MTs dan SMA. Ar-Ruzz.

Fadlillah, M. (2017). Model kurikulum pendidikan multikultural di taman kanak-kanak. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 5(1), 42. https://doi.org/10.21831/jppfa.v5i1. 13286

Fatmawati, L., Sukidin, S., & Suyadi, B. (2018). PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENDEKATAN KONVENSIONAL DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK PADA KOMPETENSI DASAR FUNGSI MANAJEMEN SISWA KELAS X DI SMA NEGERI 4 JEMBER TAHUN AJARAN 2016/2017. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(2), 134. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2. 6460

Ghozali, I. (2017). Pendekatan Scientifi Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(1), 1–13.https://doi.org/10.33650/pjp.v4i1.5 Hamdan, H. (2019). Model Pengembangan Kreativitas dan Inovasi dalam Membentuk Entrepreneur di Era Ekonomi Digital. JURNAL MANAJEMEN DAN KEWIRAUSAHAAN, 7(1), 59. https://doi.org/10.26905/jmdk.v7i1.2548

Handayani, Peny Husna, & Gandamana, A. (2017). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Dalam Keluarga. Jurnal Keluarga Sejahtera, 15(2), 46–56. https://doi.org/10.24114/jkss.v15i2. 8774

Hargiyantoro, D., Rosnita, & Kartono. (2015). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 16 Potianak Selatan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(3), 1–13. https://doi.org/10.26418/jppk.v4i3. 9353

Hasanah, S. U. (2019). Studi Komparasi Penerapan Metode Active Learning Model Reading Aloud Dan Metode Konvensional Model Ceramah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Dan Pengaruhnya Terhadap Respon Siswa Kelas V Mi Ma’arif 01 Pahonjean Majenang. Jurnal Tawadhu, 3(1), 804–822.

Inanna, I. (2018). PERAN PENDIDIKAN DALAM MEMBANGUN KARAKTER BANGSA YANG BERMORAL. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 27. https://doi.org/10.26858/jekpend.v 1i1.5057

Irawan, T. H., Sugiarti, T., & Agustiningsih, A. (2018). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Pokok Bahasan Persegi, Persegi Panjang dan Segitiga Pada Siswa Kelas III SDN Kebonsari 04 Jember. Jurnal Edukasi, 5(1), 27. https://doi.org/10.19184/jukasi.v5i1.8014Jalaludin. (2012). Membangun SDM Bangsa Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1–14.

Katimo, Suparmi, & Sukarmin. (2016). Pengaruh Pembelajaran Dengan Pendekatan Saintifik Menggunakan Metode Eksperimen Dan Demonstrasi Terhadap Prestasi Belajar Dan Kreativitas Ditinjau Dari Sikap Ilmiah. Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA, 5(2), 87–93. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v5i 2.9482

Khuzaimah, K. (2017). Paradigma Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah (Analisis berbagai Kritik terhadap PAI). Jurnal Kependidikan, 5(1), 105–118. https://doi.org/10.24090/jk.v5i1.12 56

Krismiyati, K. (2017). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SD Negeri Inpres Angkasa Biak. Jurnal Office, 3(1), 43. https://doi.org/10.26858/jo.v3i1.34 59

Kristanti, I., & Umamah, N. (2019). The Character-Based Modules And Their Influence Onhistorical Awareness Of Students Of Class XI MIPA 4 SMAN Pasirian. Jurnal Historica, 3(1), 78–89.

Nauman, S., & Hussain, N. (2017). Provision of human capital by business schools of Pakistan: A need for the sustainability of the Pakistani banking sector. Journal of Education for Business, 92(1), 44– 52. https://doi.org/10.1080/08832323.2 016.1274712

Nurgiyantoro, B. (2010). SASTRA ANAK DAN PEMBENTUKAN KARAKTER. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3). https://doi.org/10.21831/cp.v1i3.232

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam

Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.19 39

Paminto, J., Rosiana, T., Budiyono, B., & Budisantoso, H. T. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Pesantren dengan Sistem Boarding School. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 6(1), 41–52. https://doi.org/10.15294/ijcets.v6i1 .15937

Raharjo, H. P . (2015). Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Membentuk Karakter Positf Anak. Journal of Physical Education, Health and Sport. JPEHS, 2(1), 28– 32. https://doi.org/10.15294/jpehs.v2i1 .3939

Rahmani. (2016). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Serambi Ilmu, 17(2), 299–303. https://doi.org/10.32672/si.v27i2.1 27

Rahmat, P . S. (2016). Peran Pendidikan Dalam Membentuk Generasi Berkarakter Pancasila. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(2), 1–15. https://doi.org/10.25134/pedagogi. v3i2.1161

Raja, F. U., & Khan, N. (2018). Comparing Traditional Teaching Method and Experiential Teaching Method using Experimental Research. Journal of Education and Educational Development, 5(2), 276. https://doi.org/10.22555/joeed.v5i2 .1816

Rasmini, N. W. (2017). PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN MEDIASASTRA TRADISIONAL DALAM MENGEMBANGKAN NILAI PERSONAL ANAK USIA DINI. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(1), 31–48. https://doi.org/10.21009/JPUD.111 .03

Sadeghi, R., Sedaghat, M. M., & Sha Ahmadi, F. (2014). Comparison of the effect of lecture and blended teaching methods on students’ learning and satisfaction. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 2(4), 146–150.

Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013. Bumi Aksara.

Wibowo, F. P. A., Novita, Yudhaprawira, A., Denatara, E. T., & Candra, J. (2022). Pengaruh Latihan Shadow Dan Shuttle Run Terhadap Footwork Olahraga Bulutangkis Usia 13—15 Tahun Pb Jaya Raya Jakarta. Journal Coaching Education Sports, 3(1), 57–68. https://doi.org/10.31599/jces.v3i1.1 056

Wibowo, N. (2016). UPAYA PENINGKATAN KEAKTIFAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN BERDASARKAN GAYA BELAJAR DI SMK NEGERI 1 SAPTOSARI. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i 2.10621

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. 1.

Wirawan, V . (2020). Penerapan E- Government dalam Menyongsong Era Revolusi Industri 4.0 Kontemporer di Indonesia. Jurnal Penegakan Hukum Dan Keadilan, 1(1). https://doi.org/10.18196/jphk.1101Yuliyanto, A., Fadriyah, A., Yeli, K. P., & Wulandari, H. (2018). Pendekatan Saintifik Untuk Mengembangkan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 13(2). https://doi.org/10.17509/md.v13i2.9307

Zulyadaini. (2016). Perbandingan Hasil Belajar Matematika Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Coop-Coop Dengan Konvensional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 16(1), 153–158. https://doi.org/10.33087/jiubj.v16i1 .96

Downloads

Published

2024-05-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

Is Scientific Learning Better Than Conventional Learning on Creativity and Student Learning Outcomes?. (2024). Journal Coaching Education Sports, 4(1), 45-58. https://doi.org/10.31599/r44ysd71