Faktor Pengaruh Reputasi dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Pada Platform E-commerce Shopee

Authors

  • David Nurmanto Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa
  • Heru Mulyanto Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa
  • Tri Ngudi Wiyatno Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa
  • Pupung Purnamasari Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa
  • Hamzah Muhammad Mardi Putra Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.31599/h1ctjy38

Keywords:

E-commerce, Brand Reputation, Repurchase Interest, SmartPLS, Quality of Service

Abstract

The use of technology and the internet in the era of the industrial revolution 4.0 has the potential to improve product marketing strategies. E-commerce, as a product sales platform, is currently becoming popular and widely used. The number of e-commerce users continues to grow because of the ease of getting the desired product. Low interest in repurchasing needs to be considered in management's perspective to improve strategic planning and company services. The researchers point out that repurchase intentions are a much-studied topic in the current era of globalization. For this reason, this research will examine the influence of brand reputation and service quality on repurchase interest on the Shopee e-commerce platform. Data processing using SmartPLS software. The results of the validity and reliability tests for the indicators used showed validity and reliability and the results of the classical assumption test showed no multicollinearity in the variables. The results of the hypothesis test partially show that brand reputation does not have a significant influence on repurchase interest, while service quality has a significant influence on repurchase interest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • David Nurmanto, Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

    Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

  • Heru Mulyanto, Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

    Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

  • Tri Ngudi Wiyatno, Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

    Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

  • Pupung Purnamasari, Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

    Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

  • Hamzah Muhammad Mardi Putra, Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

    Fakultas Ekonomi dan Bisnis; Universitas Pelita Bangsa

References

Ahdiat, A. (2023). Pengunjung Shopee Makin Banyak, Bagaimana E-Commerce Lain? Databoks.

Annur, C. M. (2023). Pengguna Internet di Indonesia Tembus 213 Juta Orang hingga Awal 2023. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/09/20/pengguna-internet-di-indonesia-tembus-213-juta-orang-hingga-awal-2023#:~:text=Menurut laporan We Are Social,on-year%2Fyoy).

Ardianto, K., Nuriska, F. P., & Nirawati, L. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Ulasan Produk Terhadap Minat Beli Ulang Emina Pada Official Store Shopee Di Kota Surabaya. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 2(2), 62. https://doi.org/10.31599/jmu.v2i2.759

Azmi, M. (2022). Pengaruh Iklan, Sales Promotion, Dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Ulang (Studi Pada Pengguna Shopee). Journal of Entrepreneurship, Management and Industry (JEMI), 4(4), 151–160. https://doi.org/10.36782/jemi.v4i4.2181

Farida, N. U. (2017). Pengaruh Reputasi Merek, Kualitas Produk dan Word of Mouth Terhadap Repurchase Intention Koperasi Serba Usaha (KSU) APIKRI. Universitas Negeri Yogyakarta.

Khasanah, F. N., Herlawati, Samsiana, S., Trias Handayanto, R., Setyowati Srie Gunarti, A., Raharja, I., Maimunah, & Benrahman. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dan Ecommerce Sebagai Media Pemasaran Dalam Mendukung Peluang Usaha Mandiri Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Sains Teknologi Dalam Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 51–62. https://doi.org/10.31599/jstpm.v1i1.255

Khasanah, F. N., Untari, D. T., Hutahaean, E. S. H., Perdini, T. A., & Mulyanto, E. (2023). Knowledge Sharing Digital Marketing Sebagai Upaya Membangun Jiwa Kewirausahaan Dari Produk Lokal Desa Sekarwangi. Jurnal Abdimas (Pengabdian Kepada Masyarakat) UBJ, 6(3), 223–230.

Khasanah, F. N., Untari, D. T., Perdhana, T. S., Sukreni, T., & Nurmanto, D. (2022). Pengoptimalan Penggunaan Marketplace Dalam Kegiatan Pendampingan Sumber Daya Manusia Pada UMKM Sabun Cair di Tambun Selatan Bekasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(2), 177–184. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i2.1480

Lestari, B., & Novitaningtyas, I. (2021). Pengaruh Variasi Produk dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Beli Ulang Konsumen pada Coffeeville-Oishi Pan Magelang. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(3), 150–159. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v2i3.374

Mustajab, R. (2023). Pengguna E-Commerce RI Diproyeksi Capai 196,47 Juta Pada 2023. Data Indonesia. https://dataindonesia.id/ekonomi-digital/detail/pengguna-ecommerce-ri-diproyeksi-capai-19647-juta-pada-2023

Musyaffi, A. M., Khairunnisa, H., & Respati, D. K. (2022). Konsep Dasar Structural Equation Model-Partial Least Square (Sem-PLS) Menggunakan SmartPLS. Pascal Books.

Nuraini, I. S., & Mudiantono. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan Serta Dampaknya Terhadap Minat Beli Ulang Situs Traveloka. Diponegoro Journal of Management, 6(4), 1–11. https://doi.org/10.36441/snpk.vol1.2022.29

Putri, L. A. (2023). Pengaruh Positif Penggunaan Bingkai Diskon Terhadap Reputasi Merek, Citra Merek dan Minat Beli Ulang di Toko Online Shopee [Universitas Islam Indonesia]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/

Sandy, E., & Donant Alananto Iskandar. (2022). Pengaruh Reputasi Merek dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Beli di Blibli.com. Jurnal Mahasiswa Institut Teknologi Dan Bisnis Kalbis, 8(4).

Sri Rahayu, F. P. S. (2021). Peningkatan Kemampuan Analisa Data Tugas Akhir Mahasiswa Melalui Pelatihan Program Smartpls. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(6), 3576–3590. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm

Sumardi, V. A., Syarfi, I. W., & Analia, D. (2023). Structural Equation Model - Parsial Least Square Faktor-Faktor yang Memengaruhi Penjualan Coffee Shop Bacarito Kopi di Kota Padang. Jurnal Ilmu Pertanian Indonesia, 28(3), 433–440. https://doi.org/10.18343/jipi.28.3.433

Uswatun Chasanah, & Muhammad Mathori. (2021). Impulsive Buying: Kajian Promosi Penjualan, Gaya Hidup, Dan Norma Subyektif Pada Marketplace Di Yogyakarta. JRMSI - Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 12(2), 231–255. https://doi.org/10.21009/jrmsi.012.2.03

Widjajanta, B., Rahayu, A., & Salsabila, A. (2020). Pengaruh Perceived Quality dan Brand Reputation terhadap Repurchase Intention pada Reviewers Sepatu Bata Aplikasi Shopee. Jurnal Pendidikan Manajemen Bisnis, 20(1), 48–59.

Yanti, S. D., Astuti, S., & Safitri, C. (2023). Pengaruh Pengalaman Belanja Online Dan Kepercyaan Terhadap Minat Beli Ulang Di Tiktok Shop (Studi Kasus Mahasiswa Fkip Uhamka 2018). Jurnal EMT KITA, 7(1), 47–61. https://doi.org/10.35870/emt.v7i1.728

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Faktor Pengaruh Reputasi dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Pada Platform E-commerce Shopee. (2024). Jurnal Kajian Ilmiah, 24(1), 33-44. https://doi.org/10.31599/h1ctjy38