Optimalisasi Produk Lokal sebagai Daya Tarik Kampung Wisata Pakintelan Semarang

Authors

  • Aurilia Triani Aryaningtyas Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia
  • Suwarti Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia
  • Gana Wuntu Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia
  • Tiara Sanika Langsa Putriningsih Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia
  • Amelia Lufitta Putri Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31599/tda7rt51

Keywords:

Tourist Attraction, Tourist Village, Optimization, Local Products

Abstract

This study examines the optimization of local products as the main attraction of Pakintelan Tourism Village in Semarang. The primary issues identified include inadequate promotion and infrastructure to support the potential of local products such as durian and bamboo  crafts. Through a qualitative approach and descriptive method, this research explores community involvement, collaboration with government and businesses, and challenges in utilizing local products. The findings indicate that local products have significant potential to enhance tourism appeal and local economy. However, limitations in infrastructure and promotion  remain major obstacles. Strategic recommedations include enhancing digital promotion, developing infrastructure, and fostering multi-stakeholder collaboration. The study also highlights the need for further research to evaluate the long-term impact of local product development initiatives on community welfare.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aurilia Triani Aryaningtyas, Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

    Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

  • Suwarti, Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

    Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

  • Gana Wuntu, Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

    Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

  • Tiara Sanika Langsa Putriningsih, Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

    Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

  • Amelia Lufitta Putri, Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

    Program Studi Pariwisata; Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia

References

Adelliani, N., Sucirahayu, C. A., & Zanjabila, A. R. (2023). Analisis Tematik pada Penelitian Kualitatif. Penerbit Salemba.

Aryaningtyas, A. T., Suwarti, S., Prabowo, B. A., Putriningsih, T. S. L., & Laia, F. H. (2024). Pemberdayaan Masyarakat dalam Mewujudkan Desa Jatirejo sebagai Desa Wisata Edukasi. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 172–180. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.4336

Bans-Akutey, A., & Tiimub, B. M. (2021). Triangulation in research. Academia Letters, 2, 1–6. https://doi.org/10.20935/AL3392.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Observation. In Research methods in education (pp. 542–562). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203224342

Dapang, I. V. N., Widiastiti, A. A. I. P., & Febianti, F. (2023). Dampak Perkembangan Pariwisata Terhadap Ekonomi Masyarakat Desa. Jurnal Ilmiah Pariwisata Dan Bisnis, 2(10), 2356–2365. https://doi.org/10.22334/paris.v2i10.603

Ihalauw, J. J. O. I., SE, P. D., Sugiarto, I., Damiasih, M. M., Par, M., Tonny Hendratono, S. E., MM, C. H. E., Christiansen, R., & Herawan, T. (2023). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Pariwisata. Penerbit Andi.

Jubaedah, S., & Fajarianto, O. (2021). Model pengembangan desa wisata berbasis kearifan lokal sebagai strategi peningkatan ekonomi masyarakat di desa cupang kecamatan gempol kabupaten cirebon. Abdimas Awang Long, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.56301/awal.v4i1.121

Maharani, M., & Nisa, F. L. (2024). Revitalisasi Ekonomi Kreatif di Indonesia melalui Penguatan Sektor Pariwisata. JEMeS-Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Sosial, 7(2), 53–66. https://doi.org/10.56071/jemes.v7i2.895

Mgonja, J. T. (2015). Evaluating local food-tourism linkages as a strategy for promoting sustainable tourism and economic development: A case of Tanzania. Clemson University.

Morgan, H. (2022). Conducting a qualitative document analysis. The Qualitative Report, 27(1), 64–77. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5044

Mulyadi, T., Nurhayati, S., Rahayu, B., Irmawati, I., & Mas’ ud, M. I. (2024). Pemasaran Budaya dan Warisan: Mempromosikan Produk dan Pengalaman Budaya Lokal untuk Mendukung Keberlanjutan Budaya dan Ekonomi. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 3133–3139.

Mustofa, M. S., Wijayanti, T., Putri, N. A., Saptariana, S., Kurniawan, M. A., Hermawan, D., & Melynda, M. (2022). Peningkatan Keterampilan Warga Kelurahan Pakintelan dalam Pengolahan Produk Lokal sebagai Upaya Mewujudkan Kampung Wisata. Jurnal Abdimas, 26(1), 1–7. https://doi.org/10.15294/abdimas.v26i1.37398

Pancawati, A. P. A., & Widaswara, R. Y. (2023). Pengembangan Ekonomi Kreatif dalam Meningkatkan Potensi Pariwisata. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 3(1), 166–178. https://doi.org/10.55606/jebaku.v3i1.1398

Patton, M. Q. (2023). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.

Siedlecki, S. L. (2022). Conducting interviews for qualitative research studies. Clinical Nurse Specialist, 36(2), 78–80.

Situmorang, M. G., Nurcahyanto, H., & Marom, A. (2024). Analisis Pemberdayaan Masyarakat melalui Program Kampung Kerajinan Bambu dan Rotan di Kelurahan Pakintelan Kecamatan Gunungpati Kota Semarang. Journal of Public Policy and Management Review, 13(3), 108–126. https://doi.org/10.14710/jppmr.v13i3.44506

Suwarti, S., Aryaningtyas, A. T., Putriningsih, T. S. L., & Laia, F. H. (2024). Exploring Unique Local Cultural Values: Strategies for Utilizing Tourism Potential. ETNOREFLIKA: Jurnal Sosial Dan Budaya, 13(2), 262–276. https://doi.org/10.33772/etnoreflika.v13i2.2541

Tjilen, A. P., Waas, R. F. Y., Ririhena, S. W., Tambaip, B., Syahruddin, S., Ohoiwutun, Y., & Prihandayani, R. D. (2023). Optimalisasi potensi desa wisata melalui manajemen pengelolaan yang berkelanjutan: Kontribusi bagi kesejahteraan masyarakat lokal. Nanggroe: Jurnal Pengabdian Cendikia, 2(6), 38–49. https://doi.org/10.5281/zenodo.8373947

Wawuru, J. W., & Aryaningtyas, A. T. (2024). Pemberdayaan Masyarakat melalui Keterampilan Lokal dalam Pengembangan Ekonomi Kreatif dan Pariwisata di Kampung Pelangi Semarang. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 24(2), 1125–1131. https://doi.org/10.33087/jiubj.v24i2.5110

Yakup, A. P. (2019). Pengaruh Sektor Pariwisata terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Indonesia. Bina Ekonomi, 23(2), 39–47. https://doi.org/10.26593/be.v23i2.3266.39-47

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Optimalisasi Produk Lokal sebagai Daya Tarik Kampung Wisata Pakintelan Semarang. (2025). Jurnal Kajian Ilmiah, 25(1), 77-90. https://doi.org/10.31599/tda7rt51